Het is schrikken.
Je ziet het niet dus het is er niet?
Maar mogelijk komt dit tevoorschijn als je de kunststof skirt verwijdert.
Er zijn diverse oorzaken zoals we die tot nu toe konden analyseren.
Op nummer 1
Zweedse import auto's.
Zonder twijfel de nummer 1. Daar zitten werkelijk bijzondere exemplaren bij qua roest. We hebben er al een paar uitgebreid onder handen genomen en eigenlijk zijn we daar wel klaar mee. Koop aub iets fatsoenlijks ;-)
Zie verderop foto's van de Saffron V70R waar zelfs de onderste achterbank vergrendeling los geroest in het chassis hing. Prachtige auto van buiten en ook van binnen maar onderhuids een serieus probleem. Ook die hebben we weer gerestaureerd maar het is wel sneu als je dacht een goede auto gekocht te hebben die er ook nog prachtig uitziet.
De laserblue is uit Zwitserland (!) dat verwacht je niet maar toch.....
Op nummer 2
De (kleine) historische schades aan de auto's.
Dat is vaak het lage paaltje waarmee je het rechter achterscherm raakte.
Nou......, jij natuurlijk niet maar 1 van de vorige eigenaren ooit in het afgelopen 20-25 jarige leven van de auto.
En daar begon na het herstel toch wat roest en die kroop in de afgelopen jaren onzichtbaar door de dorpel heen.
Onzichtbaar totdat je de skirt eraf haalt en dan is het tijd voor een serieuze restauratie.
Op nummer 3
Verkeerd geplaatste krik nadat er een lekke band was?
Het klinkt apart maar toch denken we dat het daardoor kwam.
Groot gat in het midden van de auto zoals hierboven op de foto.
Het valt ons ook op dat er vaak rotte kriksteunen zijn. Wie weet waarom mag het zeggen.
Wij zien dat de kriksteun niet echt stevig door Volvo origineel geplaatst is.
Bijna bij alle auto's zie je dat er een verbuiging in de bodemplaat is ontstaan met een roestrandje tot gevolg, of erger....
Naar aanleiding van de eerdere blog hebben diverse Volvo 850 / V70 rijders bij BTC hun auto preventief laten inspecteren. Voor ons een hoop nieuwe auto's en gezichten, altijd leuk om te ontmoeten.
En het was niet altijd ellende hoor wat er onderuit kwam maar toch zijn we genoeg geschrokken om het als waarschuwing te delen.
Hieronder wat foto's van ellende die ook jij tegen kunt komen.... maar wees gerust, het is te herstellen.
Wat kun je zelf doen?
-Begin ermee om het portier rubber op de dorpel met je vinger aan de kant te duwen.
Precies tussen de chromen Volvo 850 / V70 instap lijst en het ingedrukte rubber zie je meestal opliggende roest onder de kunststof skirt uit komen. Doe dit bij alle portieren.
Uit ervaring weten we ongeveer wanneer je in paniek moet raken en wanneer niet.
Opliggende roest is op zich geen paniek maar wel reden om eens langs te komen mocht je twijfelen.
Of je stuurt een foto met je bevindingen en we overleggen telefonisch wat wijsheid lijkt.
-Je kunt zelf de skirt verwijderen.
Dat is helemaal niet moeilijk maar voordat je begint is het handig wat nieuwe onderdeeltjes te bestellen.
Je hebt wat zwarte popnagels nodig die je hebt uitgeboord en de bovenste en onderste dorpel clips moet je gelijk vernieuwen. Waarschijnlijk gaan ze allemaal kapot tijdens demontage dus wees voorbereid.
Het netjes wegsnijden van de chromen instaplijst is bij de 850 wat lastig. Langzaam en rustig eronder met een dun voorwerp en voorkom dat je ze verbuigt want dat krijg je nooit meer goed. Geduld is alles.
De tape die erop zit is best stevig maar laat ook heel langzaam gewillig los.
Bij de V70 hoeft dat niet om de skirt te verwijderen dus dat scheelt.
(De onderdeeltjes zijn online te bestellen en kosten niet de wereld)
-Je kunt je lokale garage (of misschien juist daar waar je de auto gekocht hebt) opdracht geven de skirt te verwijderen.
Wel is ons advies om zelf de juiste clips vooraf te bestellen want je wilt niet weten wat voor fantasierijke bevestigings methodes er allemaal voorbij komen. Sommigen monteren de skirt weer terug met parkers en dan weet je zeker dat het begin van nieuwe ellende al vast gemaakt is.
En dan?
Afhankelijk van wat je tegenkomt neem je een besluit.
Foto's maken van hoe geweldig mooi het er nog uit ziet en skirts terugplaatsen (handig bij taxatie of verkoop!) of je bent genoodzaakt er wat aan te doen.
In dat laatste geval hoef je de skirts niet terug te plaatsen.
Bij restauratie of herstel moeten de skirts er sowieso weer af en dan zijn de clipjes wel te duur.
Je bent niet de eerste die zonder skirts naar BTC komt rijden.
De auto functioneert exact hetzelfde als voorheen dus dat is geen punt. Mogelijk maak je de spatlappen nog even vast met een tie-rap voordat je gaat rijden. Dat kun je zelfs maanden lang volhouden.
Wie hersteld de dorpels en de gaten in de wielkasten en de achterbank bevestiging en de kriksteunen en.....?
Geen idee wie het allemaal nog meer kunnen maar je mag bij ons terecht, we hebben het al vaak gedaan.
O ja......
Na het zien van de foto's niet wakker gaan liggen hoor. Daar wordt namelijk niets beter van ;-)