5 jaar gelden ontstond de idee om de Volvo 850 T-5R hybride te maken. Een idee die meerderen ongetwijfeld wel eens hebben gehad en over gesproken hebben.
Misschien achter een tekentafel of misschien alleen met een pot bier in de handen.
Bij BTC werdt een V70 XC aangeschaft met de gedachte deze tzt om te bouwen met aandrijving op de achteras. Bezoeken zijn gebracht bij 2 fabrieken in Europa die elektro aandrijving bouwen in een wiel om te zien welke opties er mogelijk zijn.
Uiteraard zijn er meer dan voldoende obstakels maar de weg naar succes begint met de eerste stap.
Om diepere kennis op te doen besloot jr om te gaan studeren aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en dat heeft veel opgeleverd voor hem en BTC. Niet alleen een leuke titel maar vooral kennis, contacten, ervaring en inzichten. En daar komt binnenkort het eerste resultaat uit.
BTC gaat namelijk in samenwerking met de HAN een "proof of concept" bouwen onder toeziend oog van Jr in samenwerking met docenten en studenten. Daarvoor gaat een Volvo 850 naar Arnhem waarmee de volgende stap in het proces is gezet.
Best een leuk idee.
Daar drinken we nog een pot bier op.
Wordt vervolgd, dat is zeker.
Voor wie het leuk vindt:
een publicatie uit 2019 in de Gelderlander
Volvo’s 850 restaureren en voorzien van elektrische aandrijving
Na het gymnasium wist Sandor niet goed wat hij wilde. Via het bedrijf van zijn vader stapte hij in de machinehandel in Oost-Afrika. ‘Dat heb ik vijf jaar gedaan. In 2015 kwam
de oliecrisis en was het voor mij mooi geweest. Ik sleutelde veel aan oude Volvo’s 850. Door de techniek die daar inzit, werd ik getriggerd. Het motormanagement begreep ik, maar
ik wilde de techniek doorgronden.’
HAN Street Drone
Samen met acht andere Automotive-studenten werkt Sandor aan de HAN Street Drone. Dat is een Renault Twizy, een elektrische smart car. ‘Dit is een klein voertuig voorzien camera’s, ultrasoon-sensoren en radar. Onze opdracht is dat het voertuig uit zichzelf veilig van A naar B moet kunnen rijden. Ik ben nu bezig met het testen en controleren van de radars. Die bepalen met lichtpulsen de afstand tot een object en daarmee de snelheid.’
Elektrisch rijden is interessant, maar niet de enige optie in de toekomst, verwacht Sandor. Vanwege onder meer de milieubelastende accu’s. Hij combineert graag zijn liefde voor de verbrandingsmotor van de Volvo 850 en zijn kennis van auto-elektronica. ‘Hoe mooi is het, als je het kenmerkende vijfcilindergeluid van de Volvo 850 behoudt, maar wel de milieubelasting vermindert door ze te voorzien van bijvoorbeeld een elektrische aandrijving.’
Bron: