854 T-5R restauratie project (Afgerond)

De Volvo 850 roest niet zomaar.

 

Auto's uit Nederland, Duitsland, België en laten we zeggen alle warme landen hebben weinig tot geen last van roest.

Wat we regelmatig zien is op liggende roest op de dorpels en roestende voor schermen maar dat kan weinig kwaad en is eenvoudig te herstellen.

Behalve als we wat schade hebben opgelopen gedurende de afgelopen 25 jaar.

Meestal het rechter achterscherm in de wielkast. En dat kan gedurende de tijd wel aardig onzichtbaar doorvreten in de carrosserie.

Het gevolg is een doorgerotte dorpel en daar moet je wat aan doen. Bekijk hier het project.

 (En als we toch bezig gaan zullen we de hele auto dan maar doen ;-)

 

Als je auto uit de noordelijke gebieden zoals Zweden komt dan is roest "die meer dan zorgelijk is" meer regel dan uitzondering.

Al heel wat 850 T-5R en R uitvoeringen hebben bij BTC-Volvo voor een inspectie op de brug gestaan en verlieten de werkplaats met achterlating van verontrustend veel krokante deeltjes op de werkplaatsvloer.

Ongezien verborgen onder de sideskirts ligt dan een verrotte dorpel.

Erg? Ja en nee.

In deze restauraties zie je wat er tevoorschijn komt bij demontage en gelukkig ook hoe wij dat weer opknappen.


854 T-5R 2.3 MT in Cream Yellow uit Zweden (afgerond)

Zweedse auto's zijn afgelopen jaren met trailers vol geïmporteerd naar Nederland. De gekte rondom de T-5R heeft de handel in gepimpte versies geen windeieren gelegd. Maar wat heb je dan gekocht?

 

In Zweden zijn de snelle 850 modellen ongeveer hetzelfde als zwarte golfjes GTI in Nederland.

Een specifiek publiek met petjes en een hoop lol in pimpen en tunen.

En bovendien de enorme roest problemen die zich vaak verdekt in de carrosserie heeft vast gevroten.

Mmmm...... welke liefhebber koopt er voor teveel geld een zwarte GTI met roest op marktplaats?

Not our cup of tea.

 

Onder onze klanten bevinden zich liefhebbers die voor de juiste prijs in Zweden zelf een T-5R aanschaffen en weten dat er werk zit in alles wat je daar koopt. Voor 2-3K kun je ze scoren.

En dan ben je uiteraard welkom om het bij BTC-Volvo te laten restaureren.

Het eindresultaat is dan een bijna nieuwe auto voor een realistische prijs. Zie hier dit project.

 

Ben je er achter gekomen dat je een Zweedse roestige hebt gekocht?

Kom gerust eens vrijblijvend langs om te bekijken wat er eventueel gedaan moet worden om er weer een waardevolle T-5R van te maken.

 


Kleine restauraties:    Kunt u de bumpersteunen ff vervangen?

Alle rijders van een Volvo 855 weten het eigenlijk al wel.

De achterbumper van de station begint te hangen.

Je duwt er eens tegen aan en denkt dat de radio begint te kraken.

O nee, het komt onder de bumper vandaan.

Met een beetje wiebelen ligt er al wat roestig gruis op de grond en dat betekent meestal dat je hard wegloopt en denkt......laat maar, komt nog wel een keertje.

 

Bij een bezoek aan BTC Volvo valt die lichtelijk hangende bumper natuurlijk ook op. Bumpersteunen mijnheer, bekend kwaaltje. We hebben de steunen op voorraad liggen.

Kunt u die ff vervangen?

Nou nee. Niet ff.

 

Voor hen die onder hun bolide ook een trekhaak hebben hangen is het goed om even door te lezen.

Bumpersteunen vervangen is niet echt hogere wiskunde.

Maar het loskrijgen van de bumper begint met een gevecht tegen de bouten van de trekhaak.

Want die zat er ook al een tijdje onder en moet toch echt ff aan de kant kantelen.

Dat gevecht varieert in tijd maar komt bijna altijd op hetzelfde neer.

Slaan inspuiten slaan inspuiten slaan trekken hangen, ff koffie, slaan trekken hangen meppen grrrr....

 

Zodra die aan de kant is uitboren van de popnagels, demonteren en ja hoor dat roestige boutje, je weet wel die ene.

Je weet niet?

Houden zo.

En wat er dan tevoorschijn komt staat op de foto hierboven.

Dat was de bumpersteun.

Het is niet altijd zo erg maar hoe minder erg hoe lastiger de steun er af komt.

Duidelijk gevalletje van 25 jaar oud.

 

Op zich is dit niet erg.

De bumper bleef toch wel hangen al is het een beetje vermoeid.

Wat wel erg is dat roest niet alleen op de bumpersteun zijn werk heeft gedaan maar ook aan de trekhaak bevestiging.

En dat kan minder zijn mocht je er toch nog wel eens een karretje of caravan achter hangen.

Daar zijn die Volvo's uitermate geschikt voor, groot, stabiel en sterk.

Maar of het nog allemaal fabrieksnieuw op zijn plek zit is net zo zeer de vraag als de conditie van de bumpersteunen.

Het zit er wel maar doet niet veel meer.

 

De klus is dus niet zomaar ff geklaard en kost veel meer tijd dan je in eerste instantie zou denken.

En als er een trekhaak onder je bolide hangt is het "hangen van de bumper" mogelijk een goede indicatie voor de toestand van je steunen. Ook die van de trekhaak.

 

Dus wie deze zomer nog weer een sleurhut achter de Volvo 850 wil hangen doet er wijs aan eens kritisch naar de bumper te kijken.

Het kan meevallen hoor, maar dat maken we dan weer niet zo vaak mee bij BTC Volvo.

Wie uit gaat van het ergste heeft doorgaans de grootste meevallers.

Kopje koffie erbij?